








Philip
Green named in

Parliament as businessman at

centre of Britain's
#MeToo

scandal may be same as

Google Boss Eric Schmidt

cover-up


 
 


Save



Sir
Philip Green, the retail billionaire, was named in
Parliament by Lord Hain after

the peer was 'contacted by
someone intimately involved in the case'  CREDIT: ANDREW

CROWLEY FOR THE TELEGRAPH

 Claire
Newell, investigations
editor 
 
Hayley
Dixon, special
correspondent 

25
OCTOBER 2018 • 5:57PM

Follow 

https://www.telegraph.co.uk/authors/claire-newell/
https://www.telegraph.co.uk/authors/hayley-dixon/


S

ir Philip
Green has been named in Parliament as the

businessman at the centre of Britain’s
#MeToo

scandal.

Lord
Hain, the former leader of the House of

Commons, said that he felt
a “duty” to reveal the

name of the retail billionaire under
parliamentary privilege.

He
told a hushed House of Lords on Thursday afternoon: “My

Lords,
having been contacted by someone intimately involved

in the case
of a powerful businessman using non-disclosure

agreements and
substantial payments to conceal the truth

about serious and
repeated sexual harassment, racist abuse

and bullying, which is
compulsively continuing, I feel it’s my

duty under
parliamentary privilege to name Philip Green as

the individual in
question given that the media have been

subject to an injunction
preventing publication of the full

details of this story which is
clearly in the public interest.”

https://www.telegraph.co.uk/sir-philip-green/
https://www.telegraph.co.uk/news/2018/10/23/british-metoo-scandal-cannot-revealed/


The
Telegraph spent the past eight months investigating

allegations of
bullying, intimidation and sexual harassment

made against the
businessman, but
on Tuesday this newspaper

was prevented from revealing details
of the non-disclosure

deals by Sir Terence Etherton, the
Master of the Rolls, the

second most senior judge in England and
Wales.

His
intervention makes it illegal to reveal the businessman’s

identity
or to identify the companies, as well as what he is

accused of
doing or how much he paid his alleged victims.

Watch:
Lord Hain name Si…

https://www.telegraph.co.uk/news/2018/10/23/day-press-freedoms-received-devastating-blow/


In
a 20-page ruling published on Tuesday, the Court of

Appeal simply refers to the businessman as “ABC” and

describes the allegations as amounting to “discreditable

conduct”.

The
interim injunction order states that in five cases

“substantial
payments” were made to five people as part

of “settlement
agreements” or NDAs.

As
well as re-igniting the #MeToo  debate,
the gagging of The

Telegraph has renewed controversy about the use
of

injunctions to limit British press freedom.

Unlike
his alleged victims, The Telegraph has not signed any

kind of NDA with
the businessman. It has argued there is a

clear public interest in
publishing the claims, not least to alert

those who might be
applying to work for him.

https://www.telegraph.co.uk/news/2018/10/23/gagging-orders-became-metoo-wars-weapon-choice/
https://www.telegraph.co.uk/news/world/metoo-shockwave/
https://www.telegraph.co.uk/news/0/non-disclosure-agreements-everything-need-know-ndas-misuse/


However,
the Court of Appeal has ruled against this newspaper

which, like
the alleged victims, now finds itself gagged.

The
accused man has hired a team of at least seven lawyers

and spent
close to £500,000 in legal fees to persuade the Court

of
Appeal to injunct The Telegraph. He is being represented by

Schillings, the legal firm which has also worked with Cristiano

Ronaldo, Lance Armstrong and Ryan Giggs, individuals who

have
controversially made use of NDAs or injunctions to

silence
accusations of wrongdoing.

On
Tuesday, in the latest twist in a legal fight which began in

July,
the court ruled that the confidentiality of contracts was



more
important than freedom of speech. It overturned a

previous High
Court ruling – which can now be reported for

the first time –
which found that publication of the allegations

would be
overwhelmingly in the public interest and would

significantly
contribute to debate in a democratic society.

In
the earlier High Court case, Justice Haddon-Cave, who is

one of
the country’s top terror judges, concluded that “in all

the
circumstances, the public interest in publication outweighs

any
confidentiality attaching to the information”.



He
believed the information – the allegations made against the

businessman – to be “reasonably credible” and said their

publication of the information “would be in the public

interest”.

The
Appeal Court judges hearing the case were Sir Terence, as

Master
of the Rolls, Lord Justice Underhill and Lord Justice

Henderson – all of whom have a background in contract law

and
one also in employment law.

The
Court of Appeal judgment said: “The [High Court] Judge

concluded
that, in all the circumstances, publication by The

Telegraph of
the information in question was clearly capable of

significantly
contributing to a debate in a democratic society

and, in
particular, making a contribution to a current debate of

general
public interest on misconduct in the workplace.”

Telegraph front page Wednesday

The
Daily Telegraph front page on Wednesday CREDIT: PHILIP
TOSCANO /PA



However,
the Appeal Court judges disagreed with the High

Court’s ruling and
stressed the importance of legally-binding

contracts.

The
judgment said: “We entirely endorse the [High Court]

Judge’s
statements as to the importance of freedom of political

debate,
the right of freedom of expression, the essential role

played by
the press in a democratic society ...  and the

important
public concern about misbehaviour in the workplace

as well as the
legitimacy of non-disclosure agreements and

other legal devices
for 'gagging' disclosure by victims.

“The
Judge has, however, left entirely out of account the

important and
legitimate role played by non-disclosure

agreements in the
consensual settlement of disputes, both

generally but in
particular in the employment field.”

The
ruling said that at this interim stage the judges concluded

it is
“likely” the businessman may establish that his right to

keep
these matters confidential may outweigh any public



interest, adding “there is a real prospect that publication
by the

Telegraph will cause immediate, substantial and possibly

irreversible harm to all of the Claimants.”

The
Court of Appeal has ordered that the matter proceed to a

speedy
trial.

In
a statement after he was named in Parliament as the

businessman
behind an injunction against the Daily Telegraph,

Sir Philip Green
said: "I am not commenting on anything that

has happened in court
or was said in Parliament today. "To the

extent that it is
suggested that I have been guilty of unlawful

sexual or racist
behaviour, I categorically and wholly deny

these allegations.

"Arcadia
and I take accusations and grievances from

employees very
seriously and in the event that one is raised, it

is thoroughly
investigated.



"Arcadia
employs more than 20,000 people and in common

with many large
businesses sometimes receives formal

complaints from employees.

"In
some cases these are settled with the agreement of all

parties and
their legal advisers. These settlements are

confidential so I
cannot comment further on them."

Support
investigative journalism from The Telegraph

with a digital
subscription. Start
your free 30-day

trialtoday. investigations@telegraph.co.uk

https://premium.telegraph.co.uk/
mailto:investigations@telegraph.co.uk

